5:2 kuren

5:2 kuren

Det er snart januar, og det betyder at rigtig mange gerne vil ned i vægt. Over de næste par uger vil jeg gennemgå, de mest anvendte diæter, når det gælder vægttab. Der er mange måder at gribe det an på, og dette kan måske være en hjælp til at finde den metode som virker for dig. Her vil jeg gennemgå 5:2 kuren

5:2 kuren er baseret på princippet intermittent fasting (IF). I bund og grund går det ud på at du spiser normalt 5 dage om ugen, og 2 dage om ugen faster du og får et lavt antal kcal. Det kunne for f.eks være et måltid om dagen bestående af en stort stykke kød, med salat eller grønt, med nogle nødder/avocado. ca. 400-600kcal alt efter din startvægt.

Ud over at opnå vægttab, viser nogle studier også at 5:2 kuren kan forbedre hjerne funktion og beskytte mod sygdomme, som demens og alzheimers. Kuren vil også nedsætte risikoen for nogle overvægt relateret kræftsygdomme,  som brystkræft.

Fordele ved 5:2kuren

Når det kun er 2 dage om ugen man skal begrænse sig, gør det meget nemmere at overholde end 7 dage. Sandsynligheden for at du får succes i det lange løb er måske større end hvis du alle dage skulle begrænse dig. Det vil betyde du kan være mere social, og ikke føle du går glip af noget.

Ulemper ved 5:2 kuren

Selvom dagene hvor du ikke faster, betyder det ikke at du kan spise uhæmmet af usunde dårlige madvalg. Du skal stadig tænke over hvad du spiser. På dagene du faster, vil du opleve svimmelhed og sult, da et måltid ikke er meget. Husk at drikke meget vand alle dage.

Du kan læse om paleo diæten her

Du kan læse om IIFYM her

maxresdefault 5:2 kuren

By | 2017-08-18T21:59:03+00:00 november 26th, 2016|Fitness, Livsstilsændring, Vægttab|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment