IIFYM

IIFYM

Det er snart januar, og det betyder at rigtig mange gerne vil ned i vægt. Over de næste par uger vil jeg gennemgå, de mest anvendte diæter, når det gælder vægttab. Der er mange måder at gribe det an på, og dette kan måske være en hjælp til at finde den metode som virker for dig. Her vil jeg gennemgå IIFYM

IIFYM er min foretrukne måde at køre en diæt. IIFYM er en forkortelse at “If It Fits Your Macros”. Dette er en fleksible tilgang til kosten, som betyder i teorien at du kan spise hvad som helst, og stadig tabe dig hvis det er ønsket. Men betyder det så at du kan leve af slik og pommes frites?? I teorien ja, men dette vil være langt fra optimalt.IIFYM

Lidt info om macros:

Protein = 4 kcal pr. gram
Kulhydrat = 4 kcal pr. gram
Fedt = 9 kcal pr. gram
Fibre = 2 kcal pr. gram

Det vil sige at spiser du en kilde til kulhydrat (brød, ris, pasta, slik, kage, grøntsager) vil det have 4 kcal pr. gram. Forskellen er indholdet af fibre, og netop indholdet af fibre er vigtigt. Grøntsager har et højt indhold, hvor slik og kage stort set intet har.

Et eksempel på en dag:

2000 kcal
200g protein (4 kcal x 200g = 800 kcal)
200g kulhydrat (4 kcal x 200g = 800 kcal)
45g fedt (9 kcal x 45g = 405 kcal

Total = 2005 kcal

Ved et total på 2000 kcal, skal du så have 10-15g fibre pr,. 1000 kcal ind i kosten, og her er det, at du ikke bare kan spise hvad du vil. Spiser du bare 2-3 gode måltider med grønt, vil du få dit fibre indtag stillet.

Vi har alle mere lyst til de ting vi ikke må få, så må du feks ikke få chokolade i din kostplan, har du helt sikkert lyst til det hele tiden. IIFYM tillader at du spiser chokolade, så længe du kan få dine macros til at passe.

Fordele ved IIFYM

Det er meget fleksibelt, og du går ikke rundt, og har helt vild lyst, til de ting du ikke “må” spise, for der er ingen. Du kan være social uden problemer, og ingen synes du er skør, fordi du har madpakke med til familiefesten. Dette er muligt at overholde over meget lang tid, da du ikke kører død i den samme kostplan. Og en af de vigtigste ting i forhold til vægttab, er at det er holdbart gennem lang tid.

Ulemper ved IIFYM

Det kræver at du registrerer alt din mad og drikke. Man kan til tider godt bliver overasket over hvor hurtigt, man rammer en macro, og så bliver det svært at få regnskabet til at gå op.

Du kan læse om Paleo her

Du kan læse om 5:2 her

By | 2017-08-18T21:59:03+00:00 december 24th, 2016|Ikke kategoriseret|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment