Paleo diæten

Paleo diæten

Det er snart januar, og det betyder at rigtig mange gerne vil ned i vægt. Over de næste par uger vil jeg gennemgå, de mest anvendte diæter, når det gælder vægttab. Der er mange måder at gribe det an på, og dette kan måske være en hjælp til at finde den metode som virker for dig. Her vil jeg gennemgå paleo diæten

Paleo diæten også kendt som hulemandsdiæten, er blevet meget populær over de sidste år. I bund og grund går det ud på at spise det som kan jagtes, fiskes eller samles i naturen. Uforarbejdet kød, fisk, nødder, frø, grøntsager, og frugt. Alt det som vores forfædre havde til rådighed for 10000 år siden. Det betyder at morgenmadsprodukter, mælkeprodukter, sukkerholdige og forarbejdede madvarer er no go. Der findes nogle varianter af paleo hvor nogle enkelte af disse kan indgå. Det menes at paleo diæten kan nedsætte risikoen for diabetes, hjertekar sygdomme, og kræft. Der mangler stadig langsigtede studier, der viser effekten af denne diæt.

Fordele ved paleo diæten

Du kommer automatisk til at spise mere frugt og grønt, og ingen high carb måltider. Det vil betyde at dit totale kcal indtag vil falde, og du vil opnå vægttab. Du behøver ikke tælle kcal, og hvis du kan holde diæten 80/20 vil du stadig komme godt med. Det betyder også at du har en del fleksibilitet med hensyn til de madvarer du vælger, så du kan frit mikse mellem en masse forskelligt kød, grønt og nødder.

Ulemper ved paleo diæten

De fleste versioner af diæten, anbefaler at spise store mængder af kød, som på den anden side heller ikke går efter forskriften sund kost, dette er også en dyr løsning, alt efter valg af kød type. At du ikke kan få korn og mælkeprodukter gør måske at dette ikke er holdbart i det lange løb. Diæten kan ikke bruges som vegatar.

Du kan læse om 5:2 kuren her

Du kan læse om IIFYM her

 

Paleo diæten

By | 2017-08-18T21:59:03+00:00 december 7th, 2016|Diæt, Fitness, Livsstilsændring, Vægttab|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment